مقالات

خودباوري، كشور را در مسير رشد و شكوفايي قرار داد و دشمن اين حقيقت را پذيرفت كه ملت ما در مسير رشد واقعي و قطع وابستگي‌ها قرار گرفته‌اند. آموزه‌هاي رهبر عزيز انقلاب اسلامي در مهندسي فرهنگي باعث شناخت روش‌هاي موذيانه جنگ نرم عليه ملت شده، اتاق فكر خناسان را دچار حيرت و گيجي نمود.

نگاهی به سابقه فعالیت گروه جهادی خادمان ام ابیها سلام الله علیها

خاطرات حجت الاسلام علي اكبر ناطق نوري، نخستين نماينده امام (ره) در جهاد سازندگی

با توجه به تئوری و منطق روشن بزرگان و دانشمندان شیعه، صریح است که نظر رهبر معظم انقلاب اسلامی در حوزه تکلیف و نتیجه با تئوری حضرت امام(ره)، علامه مصباح یزدی، آیت‌الله جوادی و دیگر عالمان بزرگ همخوانی دقیقی دارد.

در مقدمات رستاخيز، نظام كنوني به طور كلي فرو مي ريزد و خورشيد و ماه از بين مي روند و ستارگان سقوط مي كنند و زمين چنان مي لرزد كه كوه ها را از جا مي كند و آنها به شكل پنبه زده شده درمي آيند.

همانطور که با نزول قرآن در ظرف زمانی معین آن ظرف قدر یافته با تجلی امام معصوم در ظرف زمان معین آن ظرف شخصی قدر پیدا می کند و شب قدر می شود. پس عظمت شب قدر و شب نیمه شعبان از یکدیگر جدایی ناپذیر هستند.

حضرت علی (ع) آنچنان در برقراری عدالت مصمم و قاطع بود که به مجسمه عدل و عدالت شناخته می شود و برخی گفته اند قاتل او همان عدل و مساوات بود، اما بحث این است که این چگونه عدالتی است که قاتل مرد عدالت و جود شد.

بر اساس کلام امام علی (ع) در نهج البلاغه عده اي از انسانها در همين زندگاني دنيوي عوالم برزخ و يا عوالم بالاتر از آنها را سير نموده و مي گذرند و آنچه براي عامه مردم بعد از مرگ و در حشر و مواقف آن پيش خواهد آمد براي آنان در همين دنيا پيش مي آيد.

بر اساس دیدگاه و نظر امام علی (ع) "عدل جريان كارها را در مجراي خود قرار مي دهد، اما جود جريانها را از مجراي اصلي خارج مي كند"، بنابراین جامعه را هرگز با جود و احسان نمي توان اداره كرد، چرا که پايه سازمان اجتماع، عدل است.

گرچه شب قدر، شب نزول قرآن در نشئه طبیعت بود، اما شب عروج پیامبر(ص) هم محسوب می شد، زیرا قرآن در ام‌الکتاب، نزد پروردگار است و انسان تا عروج نکند نمى تواند قرآن را در ام‌الکتاب دریابد. از اینجا مى توان فهمید که نزول دفعى قرآن در زمان رسیدن پیامبر اکرم(‏ص) به این مرحله از کمال بوده است و این نزول در همان سال اول رسالت یعنى حدود ۵۶ روز بعد از بعثت بوده است.

حكمت به عنوان یک عطیه الهی به کسانی داده می شود که زمینه های آن را در خود ایجاد کرده باشند که یکی از آنها فروتني و دفع تكبر و خود بزرگ بيني از خود است.

حضرت آیت‌الله سبحانی با اشاره به مظلومیت امام حسن‌(ع)، بردباری و صبر ایشان در برابر مشکلات را بی‌مانند دانست و گفت: چه حلمی بالاتر از اینکه مرد شامی بر حسن بن علی‌(ع) دشنام دهد و او بگوید چه حاجتی داری بگو تا برآورده شود.

علت همه انحراف هایی که در عالم از بدو پیدایش تا پایان آن رخ داده است و خواهد داد دو چیز بیشتر نیست و تمامی انحراف ها از این دو اصل ریشه می گیرد: یکی نادانی و دیگری هواپرستی.

ائمه در مسایل سیاسی و تصمیم گیری ها به قیودی پایبند بوده و اصولی را رعایت می کردند که در سیاست به معنای مصطلح آن، این اصول جایگاهی ندارد.اخلاق، انسانیت و خدا را ناظر دیدن اموری بود که درسیاست آن روز درک نمی شد.

شرح صدر آثار و نشانه هایی دارد که یکی از نشانه های آن توجه پيوسته انسان به سراي دیگر است و ثمره اش توجه دائم بندگي و دريافت حقيقت است.

هنگامیکه ارزش ها جای خود را به ضد ارزش ها می دهند؛ رفتار هایی به عنوان ارزش در جامعه تلقی می شوند که موجب انحطاط نه تنها خانواده بلکه جامعه می شود.

امام علی بن موسی الرضا المرتضی(علیه السلام) در حدیثی گهربار ده خصلت و نشانه کامل بودن عقل را بیان فرموده‌اند.