7 نكته در باب اردوهاي جهادي


7 نكته در باب اردوهاي جهادي

 


 

 
انقلاب ایران، انقلابی بود بر آمده از محرومین و مستضعفین. همان ها که طعم ظلم و فقر و استضعاف را چشیده بودند و به ندای «قوموا للدفاع عن الإسلام»(1) حضرت روح الله لبیک گفتند و به یاری او در اسقاط حاکمیت طاغوت شتافتند.
 

لذا انقلابی که به حمايت از پابرهنگان برخاسته و شعار دفاع از حقوق مستضعفان را زنده كرده است باید «محروميت زدايى»، عقيده و راه و رسمِ زندگىِ رهبران و مسئولان و مردمانش باشد. و از همین روست که جهانخواران در اين مورد هم ما را آرام نگذاشته اند و براى ناتوان ساختن دولت و دست اندركاران كشور ما حلقه‏ هاى محاصره را تنگتر كرده‏ اند و بغض و كينه و ترس و وحشت خود را در اين حركتِ مردمى و تاريخى تا مرز هزاران توطئه سياسى- اقتصادى ظاهر ساخته‏ اند و بدون شك جهانخواران به همان ميزان كه از شهادت طلبى و ساير ارزشهاى ايثارگرانه ملت ما واهمه دارند، از گرايش و روح اقتصاد اسلام به طرف حمايت از پابرهنگان در هراسند و مسلّم هر قدر كشور ما به طرف فقرزدايى و دفاع از محرومان حركت كند، اميد جهانخواران از ما منقطع و گرايش ملتهاى جهان به اسلام زيادتر مى‏ شود.(2)


لذا توجه به محرومین و مستضعفین و حل مشکلات معیشتی و اقتصادی آنها، هم جزو وظایف دینی و انسانی ماست و هم بعنوان یک تکلیف انقلابی و یک راهبرد استراتژیک در گسترش و صدور انقلاب به شرق و غرب عالم نیز به شمار می آید.


آنچه که ما از نزدیک و در خلال هجرت به دور افتاده ترین مناطق روستایی و عشایری ایران مشاهده کردیم نیز چیزی جز همت و تلاش مسئولان نظام برای توجه به محرومین و مستضعفین نبود. برق رسانی به صعب العبورترین مناطق روستایی، تأسیس خانه های بهداشت و مراکز درمانی، ایجاد مدارس روستایی و عشایری، احداث جاده های ارتباطی و مواصلاتی، بنای پروژه های عمرانی و ... برای رفع محرومیت های اقتصادی، بهداشتی - درمانی و آموزشی اگرچه ناکافی اما حیرت برانگیز و ارزنده است.


اکنون با درک اهداف و آرمانهای انقلاب اسلامی و شرایط امروز جامعه کشور و با تجربه اردوهای جهادی و سازندگی، برخی از ضرورت ها و اقتضائات جامعه در عرصه محرومیت زدایی و توجه به محرومین را در نکات زیر می توان بیان کرد:

1. به منظور تثبیت امنیت، افزایش وحدت و همدلی میان آحاد جامعه و خصوصاً میان برادران شیعه و سنی و دفع توطئه های دشمنان نظام اسلامی، حضور گروه های جهادی در مناطق مرزی و سنی نشین اهمیت و ضرورت دو چندان پیدا می کند.


2. برای تحقق بسیج هفتاد میلیونی، گروه های جهادی، بایستی تمام عزم و همت خود را برای «تشکیل هسته های مقاومت انقلاب اسلامی» در روستاهای محرومِ پذیرای آنها به کار بندند و علاوه بر آن ارتباط خود را با یکدیگر به عنوان جهادگران انقلاب اسلامی حفظ کرده و توسعه بخشند.


3. به منظور انتقال تجربه کاری، درک عمیق روحیه ایثار و از خود گذشتگی و تربیت و رشد همه جانبه اعتقادی و معنویِ جهادگران جوان از نسل سوم انقلاب، ارتباط مستقیم و بی واسطه نسل اولی ها که صحنه مبارزه با طاغوت و جهاد با کفار را از نزدیک لمس کرده اند، از طریق حضور در اردوهای جهادی و درآمیختگی آنان با جوانان، امری لازم و ضروری به نظر می رسد.
 


4. در دهه چهارم انقلاب اسلامی، ضعف اعتقادی، مشکلات دینی و کمبود اطلاعات مذهبی در روستائیان به علت عدم حضور مبلغان دینی و روحانیون مذهبی در بسیاری از مناطق محروم روستائی به روشنی حس می گردد و این در حالیست که هزاران طلبه و روحانی جوان در شهرهای مقدس قم، مشهد و اصفهان مشغول تحصیل می باشند.
باید از نهادهای متولی تربیت و اعزام مبلغین به مناطق مختلف کشور همچون دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، اداره کل امور دینی واعزام مبلغ سازمان اوقاف وامور خیریه، سازمان تبلیغات اسلامی و ... پرسید که چه اثری بر حضور این تعداد از طلاب و مبلغان دینی در قم بدون پرداخت زکات علمی آنها مترتب است؟ آیا صرفاً هدف از تعلیم و تربیت طلاب علوم دینی علم آموزی آنهاست یا رشد و تعالی آحاد جامعه دینی هدف أعلی است؟


5. مهم ترین مولفه برای تحقق جهاد اقتصادی در مناطق محروم که تأثیر مستقیمی در تثبیت روستا نشینی و جلوگیری از مهاجرت روستائیان به مناطق شهری دارد، ایجاد بستر مناسب برای کار و فعالیت روستائیان و پویا ساختن این مناطق است.


اگر در کنار کمک های مادی به روستائیان، شرایطی فراهم گردد تا از آب و خاک و سرمایه روستائیان به نحو شایسته برای کار و تولید استفاده گردد، فضای راکد و کم انگیزه روستا با همت و تلاش بلند آنان تغییر کرده و گامی در راستای تحقق جهاد اقتصادی برداشته می شود.


گاهی دیده شده که ایجاد یک کانال آبی از رودخانه نزدیک روستا تا زمین های آماده کاشت توسط جهاد سازندگی، توانسته فضای تولید و خدمت را در روستا زنده کند.


6. در وضعیت فعلی کشور که اقتصاد مقاومتی مهمترین ضرورت برای آن قلمداد می شود، داشتن روحیه جهادی -یعنی انجام کارِ مخلصانه و برای خدا، با جدیت و بصورت خستگی ناپذیر و ناظر به نتیجه(3) - به جای روح حاکم بروکراتیک درفضای اداری کشور، در میان خدمتگزاران انقلاب از مدیران و مسئولان گرفته تا کارمندان و کارکنان یک اصل اساسی و مهم است، که باید مورد توجه همگان قرار گیرد.


7. تمامی جهادگران جوان انقلاب اسلامی که با روحیه و احساس ناب بسیجی، مجاهدت علمی را با تلاش و خدمت برای رفع محرومیت زدایی در کشور آمیخته اند(4)، برای انجام مسئولیت تاریخی خود باید به چیزی جز استوارى پايه‏ هاى اسلام ناب محمدى- صلى اللَّه عليه و آله و سلم- نیاندیشند. اسلامى كه غرب، و در رأس آن امريكاى جهانخوار، و شرق و در رأس آن شوروى جنايتكار را به خاك مذلت نشانده است. اسلامى كه پرچمداران آن پابرهنگان و مظلومين و فقراى جهانند و دشمنان آن ملحدان و كافران و سرمايه داران و پول پرستانند. اسلامى كه طرفداران واقعى آن هميشه از مال و قدرت بى‏ بهره بوده‏ اند؛ و دشمنان حقيقى آن زراندوزان حيله‏ گر و قدرت مداران بازيگر و مقدس نمايان بى‏ هنرند.(5)

... و خدا نياورد آن روزى را كه سياست ما و سياست مسئولين كشور ما پشت كردن به دفاع از محرومين و رو آوردن به حمايت از سرمايه دارها گردد و اغنيا و ثروتمندان ازاعتبار و عنايت بيشترى برخوردار شوند.(6)

باشد که رستگار شویم...

ارجاعات:
1. برگرفته از صحيفة الإمام(ترجمة عربية)، ج‏13، ص: 199
2. برگرفته از صحيفه امام، ج‏21، ص: 204
3. برگرفته از بیانات مقام معظم رهبری در حرم مطهر رضوی در آغاز سال 90: به تاریخ 01/01/1390
4. برگرفته از پیام معظم له به اولین همایش سالانه فعالان بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق علیه السلام/ سوم خرداد هزار و سیصد و نود و یک
5. برگرفته از صحيفه امام، ج‏21، ص: 204
6. برگرفته از صحيفه امام، ج‏20، ص:
 
 
منبع:خبرگزاری دانشجو

نگارنده:محمد سلیمانی